středa 28. října 2015

Současnění || Konference Skutečně zdravá škola

„Hurá, je tu opět středa.“ Doufám, že máš radost jako já. Pokud jsi tu poprvé, určitě nechápavě kroutíš hlavou a jsi zmatený. Ani se ti nedivím, ale neboj se, vysvětlím ti to a představ si, že tě dokonce ani napínat nebudu. Každou středu na mém blogu můžeš najít nějaký super článek. Dneska se se ti musím s něčím pochlubit. V sobotu 24. října 2015 jsem byla na konferenci Skutečně zdravá škola, která se konala na Magistrátě hlavního města Prahy.



Nepochybně máš pusu dokořán a v duchu (pokud občas mluvíš sám pro sebe, tak i nahlas) si pokládáš otázku: Skutečně zdravá škola, co to je?!“ Určitě tvoje fantasie začíná pracovat a představuješ si nějakou šílenost. Možná máš představu nějakého zrní či mrkve pro koně, kterými nějací šílenci chtějí nakrmit chudáky děti (kdo ví co ještě, nevím, nakolik je tvoje fantasie velká.). Neměj strach, nic takového opravdu nečekej. No, myslím si, že jsem tě napínala už dost, takže se neboj, jdu ti to konečně povědět.


Skutečně zdravá škola je nezisková organizace, která chce do školství prosadit zdravou stravu, zvýšit kvalitu stravování ve školních jídelnách, zvýšit počet zeleniny, snížit množství cukrů, zamezit používání polotovarů, zakázat ochucování pokrmů glutamátem, aktualizovat výživovou pyramidu a plno dalších věcí. Jo, málem bych zapomněla, také chtějí ke každému obědu dávat zeleninový či ovocný salát nebo alespoň kus ovoce a také neslazené nápoje (pod tím si představ vodu, neslazený čaj či přírodní džus). Myslím, že už z toho máš hlavu kolem... Neměj strach, už tě s tím zatěžovat nebudu. Pokud tě zajímá víc, určitě si zahraješ na píditele a najdeš si o tomto projektu více (pokud jsi líný, klikni na Skutečně zdravá škola, dostaneš se na jejich stránky, kde mají spoustu informací, které by tě mohli zajímat).


Možná s tím souhlasíš, ale možná taky ne, čemuž naprosto rozumím. Může to pro tebe znít jako naprostá šílenost a tito lidé jako naprostí šílenci, ale zkus se nad tím zamyslet. Na chvíli zavři oči a představ si tvojí školní jídelnu a sám pro sebe (upřímně, opravdu si nelži, přeci nemáš zapotřebí lhát sám sobě) si odpověz na jednoduchou otázku: „Chutná/chutnalo mi ve školní jídelně?“ Pokud ano, jsi šťastný člověk. V nepravděpodobném případě je tvoje škola přihlášená do tohoto skvělého projektu (pro méně chápavé, hovořím o Skutečně zdravé škole). V pravděpodobnější možnosti se vedení školy zajímá alespoň trochu o zdravé stravování a vaří poctivou domácí kuchyni a v nejpravděpodobnějším případě je ti jedno, co strčíš do pusy. Domnívám se, že ale většina odpověděla: „Ne, nechutná mi tam.“


Přemýšlel jsi někdy nad tím, že by se to dalo nějak změnit? Ano? Tak to jsi na správném místě. Můžeš svojí školu přihlásit k projektu Skutečnězdravá škola. Dostaneš od nich spoustu užitečných rad. Možná se už o zdravou stravu zabýváš, tak se určitě také přihlaš, jelikož budeš mít přístup k online pomůckám, přístup k databázi farem po celé České republice, pozvánky na vzdělávací akce a semináře a dokonce můžeš mít možnost na jejich stránce psát blog (budeš mít tak možnost dát ostatním najevo, co si myslíš nebo jak tvá škola postupuje), dostaneš ocenění a certifikát...


Jsi tu ještě?! Tak to jsi mi vykouzlil úsměv na mé pihovaté tváři. Dokonce pokud ti je zdravá strava ukradená a jsi tu stále se mnou, máš u mě malé bezvýznamné plus. No, abych to tady neprotahovala. Určitě jsi celý netrpělivý, proč jsem na této akci vůbec byla. Kita z Froothie (určitě jí znáš, komentovala mi článek Láska na první pohled) chtěla mít profi fotky. V zasedací místnosti jsem se ale nakonec nevyskytovala skoro vůbec. Potřebovali mě u dobrot. Občas jsem si odskočila do zasedací místnosti, vyfotit nějakou fotku. Neboj se, že bych o důležité informace či momenty přišla. Od začátku jsem věděla, že na plný výkon nebudu moc vykonávat oboje, proto jsem si s sebou vzala Pana Nilsona, aby pozorně poslouchal a vše pro mě zapisoval. Naštěstí se mnou chodil do školy, aby také nepřišel o tu skvělou věc, prázdniny.


Konference trvala sedm hodin (od 9 do 16 hod.). Nemusíš na počítač (mobil, tablet nebo kde to čteš) třeštit oči. Opravdu sedm hodin uteklo jako voda, ani jsi se nenadál a byl konec. V prvním bloku bylo vysvětleno hlavně, co je to Skutečně zdravá škola. Poté byli lidé pozváni na zaslouženou svačinku. Účastníci mohli ochutnat vynikající a nezapomenutelný žitný chléb z Koláčkovy pekárny, bravurní pomazánky od Fresh & Tasty, famózní drinky z Čajového baru, úžasné sušenky a raw makové kuličky od Zdeňky Kollárikové a smoothie rozmixované skvělými mixéry Optimum od Froothie a Fairtrade kávou. O kávě ti bohužel nic nepovím, tu jsem neměla, ale určitě byla také dobrá.


Myslím, že tu ale nejsi kvůli programu, takže tě s ním zatěžovat nebudu. Jen rychle shrnu (nechci, abys mi utekl, když už jsi tu se mnou tak dlouho vydržel). Celkem byly tři přestávky, dvě na svačinku a prostřední na oběd. 



Po přestávkách se pilotních školy představili jejich skutečně zdravou jídelnu a pochlubili se se svými zkušenostmi. Celou akcí nás prováděla moderátorka Daniela Drtinová. Také vystoupila Margit Slimáková, která hovořila o výzvách a šancích školního stravování a plno dalších významných lidí.


Od 11.55 do 12.45 byl vyhraněný čas na Skutečně zdravý oběd, o který se postarali výteční kuchaři z Fresh & Tasty. Uvařili dvě varianty (pro masožrouty a vegetariány), jak jde udělat zdravý oběd. Musím říct, že jsem, jako většina lidí, měla boule až za ušima. Kdyby takhle vařili ve školních jídelnách, děti by se ládovaly o sto šest a jídlo by nemusely házet pod stůl. Přiznej se, také jsi to dělal?


Hurá, konečně je to tu, na řadu přicházejí dárečky a oceňování škol. Škoda, že mi nic nedali. Bronzovým certifikátem se můžou pyšnit tyto školy: střední škola Akademie hotelnictví a cestovního ruchu v Plzni, MŠ Děvčátko MOMO z Pardubic, ZŠ Angelovova-Modřany z Prahy, ZŠ Vrchlabí, ZŠ Vizovice a ZŠ Rudná pod Pradědem (ale ti se na nás bohužel nepřišli podívat).  


Nakonec přispěchala Květa Vondráková ze společnosti Froothie a předala skvělý vysokorychlostní mixér pro zástupkyně Zdravé devítky ze ZŠ Ing. M. Plesingera - Božinova z Neratovic. Určitě nechápavě kroutíš hlavu: „Proč cenu dostali?“ Byli oceněni za skvělé zapojení žáků při plnění kritérií programu Skutečně zdravá škola. Doufám, že od holek uvidíme nějaký ten receptík.


Kam jsi se podíval bylo vynikající jídlo, jídlo a zase jenom jídlo. Představ si, byli tak hodní, že mi (nejenom mě, ale většině účastníkům) dali domů skvělý oběd, takže jsem se s Panem Nilsonem v neděli pořádně nadlábla.


Událost byla skvělá, ale bohužel jsem si jí tolik nemohla užít. Pokud pozorně čteš můj blog, víš, že jsem v jednom článku psala, že pokud fotíš, akci si příliš užít nemůžeš, i kdybys ses stavěl na hlavu. Bohužel to tak je (nic nenaděláš). Ráda bych se na tuto konferenci podívala jako divák, nikoliv jako fotograf, jelikož se můžeš dozvědět spoustu důležitých věcí.


Říkáš si: „Byla tam jako fotografka a na blogu zveřejnila tak málo fotek?! Dělá si srandu!“ Neboj se, můžeš se podívat na mojí Facebookovou stránku, kde je galerie všech fotek týkajících se této senzace. Ano, byla jsem opravdu pilná.



Určitě čekáš na nějaké závěrečné shrnutí. Bylo mi ctí, že jsem se mohla této výborné akce účastnit, ale hlavně poznat všechny ty skvělé lidi, kteří jsou tohoto senzačního projektu součástí. Skutečně zdravé škole přeji, aby mohla příští rok rozdat daleko víc certifikátů a mít pod svými ochrannými křídly daleko víc škol, školek...

5 komentářů:

  1. Za iniciativu Skutečně zdravá škola posílám brovské díky. Takto bezva reportáž o nás ještě nikdo nenapsal.
    Držím pěsti ať se jen daří, Margit

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak mi ani nenapadlo, že mi na můj blog napíšeš komentář a ještě tak povedený! Tralalá, ani nevíš, jakou jsi mi udělala radost! Nevím, co říct... (to se u mě jen tak nevidí) Zmůžu se jen na - moc díky!

      S Panem Nilsonem držíme pěsti, aby se do projektu přihlásilo mnohem víc škol a děti by nemusely jíst UHO (Univerzální hnědá omáčka), podle mě nejhorší věc, která se ve školních jídelnách dělá! Všem dětem bych přála, aby ochutnaly všechny pochoutky, které byly na sobotní konferenci (určitě by taky měly boule za ušima jako já s Panem Nilsonem).

      Vymazat
  2. Já si reportáž přečetla až teď... o to více jsem dojatá a hlavně pobavená! Díky moooc a bezva parta tam byla... zopákneme! ...zas něco navaříme :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé, ani nevíš, jakou jsi mi udělala radost s tvým komentářem. S Panem Nilsonem a hlavně naše chuťové buňky na nejlepší (což je ještě hodně slabý slovo) catering a úžasné lidi moc vzpomínáme (a ještě hodně hodně dlouho budeme)! Pan Nilson všem zúčastněním smeká klobouk (taky bych smekla, ale bohužel žádný na hlavě nemám) a oba srdečně děkujeme! Byla to naprosto skvělá akce, kterou si oba moc rádi zopakujeme. Těším se jako malý škvrně, až zase úžasný tým něco výtečného navaří!

      Vymazat
  3. Skutečně zdravá škola, je skvělý nápad a tohle je bezvadný článek :-)

    OdpovědětVymazat